Sklepy kuszą nas wielkimi i kolorowymi hasłami promocja, rabaty, kup taniej. I my na to hasło promocja lecimy jak pies na przysmaki, często bez zastanowienia byle nie przegapić okazji. A czy to właśnie zawsze jest okazja?
Czasem hasło promocja dotyczy niewielkiej, wręcz symbolicznej obniżki ceny – o kilka czy kilkanaście groszy. Na klienta jednak działa samo hasło „promocja” i to ono potrafi być decydujące odnośnie decyzji zakupowej. Niestety. Czasem tańszy (a i lepszy) może okazać się ten produkt leżący obok – nawet jak widoczna cena jest wyższa niż produkt z promocji. Jak to możliwe? Ważna jest gramatura produktu, czyli jakie są ceny produktów za tę samą ich ilość.
Kupuj taniej porównując ceny za gramaturę
Prawda jest taka, że dość słabo idzie nam odpowiednie porównywanie cen produktów. Niby widzimy różnicę np. w cenie kostki sera. Jedna po 4,99, a druga za 5,49. Tylko co z tego, skoro pierwsza ma gramaturę 200 gram (co daje cenę 24,95 / kg), zaś druga 250 gram (czyli cena sera to 21,96 / kg). To w końcu który ser jest tańszy?
Już od dość dawna, w sklepach oprócz ceny za dane opakowanie, widnieje małym druczkiem na samym dole (czasem ledwo dostrzegalna) cena za odpowiednią gramaturę produktu. Najczęściej jest to cena za 100 gram, za 1 kilogram, za 1 litr napoju itp. Dzięki właśnie tym cenom, jesteśmy w stanie najlepiej porównać te same produkty, oferowany przez kilka firm i dostawców. Bo o ile cena coli i pepsi może być bardzo zbliżona za 1 litr, o tyle w przypadku np. cen twarogu czy proszku do prania – może być już drastycznie różnica.
Dokonując zakupów powinniśmy bardzo uważnie przyglądać się nie tylko cenom za dane opakowanie, ale właśnie także ich gramaturze. To właśnie wspomniana cena na dole za pewną gramaturę pozwoli nam dobrze porównywać ceny produktów i wybierać najbardziej ekonomiczne (i tańsze) opakowania. A tym samym, unikniemy zbędnego przepłacania za zakupy.